Pósa Tibor írása a Makronómon.
írása a Makronómon. Egy nappal azt követően, hogy Párizsban Emmanuel Macron részletesen kifejtette újraiparosítási elképzeléseit, múlt pénteken Dunkerque-be utazott, ahol bemutatta a gyakorlatban, hogy miről is beszélt. A fél kormányt magával vitte, hogy ők is jelen legyenek a tajvani ProLogium akkumulátorgyár alapkőletételén. A tervek szerint 5,2 milliárd euróból (a mai árfolyamon több mint 1900 milliárd forintból) megvalósuló gigagyár, amelyhez a francia állam egymilliárd euróval járul hozzá, 2026-ban áll termelésbe. A teljes kapacitását 2030-ban éri el, ekkor
évente akár 500 ezer elektromos járművet is képes lesz ellátni akkumulátorral,
a gyár együttes évi teljesítménye 48 gigawattóra (GWh) lesz. A tajvani cég a térségben közvetlenül háromezer főnek, áttételesen pedig 12 ezer alvállalkozónak biztosít munkát.
Hogy egy ilyen nagyberuházás mindenkinek tetsszen, az szinte kizárt. Pár tucatnyian most is összegyűltek a városházánál, ha már Macron is idejött, de ők sem az üzem ellen tiltakoztak, hanem ennyien maradtak azok közül, akik nem tudnak napirendre térni a francia nyugdíjreform elfogadása fölött. Nagy hangzavart keltettek, doboltak, edényekkel csörömpöltek, trombitát fújtak, ezt a „muzsikát” kellett élveznie az államfői látogatás biztosítására kivezényelt nagyszámú rendőri erőnek. De összetűzés most nem történt.
Egy akkumulátorgyár is lehet zöld?
Miért is választotta Macron elnök a zöld- és jövőbe mutató beruházásra kiváló példaként a tajvani üzemet, hiszen mifelénk más se hallunk, mint hogy egy akkumulátorgyárnál környezetszennyezőbb ipari létesítmény nem is létezhet: energia- és vízfaló, sőt a földet is örökre megmérgezi. Egy „normális nyugati országban” – a hazai ellenzékiek Franciaországot, a szabadság, egyenlőség és testvériség hazáját csak annak tartják – meg ezzel reklámozzák a jövő iparát, amely ráadásul zöld is. A ProLogium 2006-ban alakult a szakadár kínai szigeten, Tajvanon. A franciaországi üzem az első külföldi beruházásuk, így igyekeztek a legfejlettebb termékeikkel megjelenni Európában. Mégpedig a dunkerque-i gyárban új típusú akkumulátort fognak gyártani, amely egy kilogrammra számolva kétszer nagyobb teljesítményt tud leadni, mint a jelenlegi lítiumion energiatárolók.
A gigagyár energiaéhségét pedig zöldenergiából tudják csillapítani: a gravelines-i atomerőmű a közelben van, de ha akarnak, akkor tengeri szélerőművekből is szerezhetnek elektromos energiát. A vízigény kielégítésére tisztított vizet használnak. Ráadásul Dunkerque-nek és vidékének kiváló szállítási útvonalai vannak. A tengeri kikötő is biztosított, így a világ összes tájáról érkezhetnek hajók. Autópályák is összekötik a környező országokkal, Párizs egyórányira van, de ha valaki az észak-európai piacot, esetleg Németországot akarja megcélozni, az sincs messze. A térségben a tavalyi munkanélküliség magasabb arányt (8,7 százalék) mutatott, mint az országos átlag (7 százalék). Így nem tűnik légből kapottnak az a helyi vezetés által kitűzött cél, hogy az elektromos járműipar számára a következő években mintegy húszezer főt fognak átképezni.